Kriteria PSS Cemerlang

Pusat Sumber Sekolah Cemerlang

Kriteria pemilihan

Bahagian I

Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan.

Lokasi PPS induk & Bilik Media / BBM
Lokasi PSS yang strategik
Lokasi bilik media / BBM yang strategic lokasi bilik media / BBM yang strategik
Tunjuk arah yang berkesan tunjuk arah yang berkesan 

Ruang / kemudahan tambahan
Mempunyai pelbagai ruang / kemudahan 
Tambahan yang berfungsi :

Sangat memuaskan & menyeluruh
Pondok ilmu , taman ilmu, sudut bacaan kelas , laluan ilmu , sudut ilmu ,dll

Susun atur bilik dan ruang

Mempunyai bilik dan ruang yang mencukupi untuk menampung pengunaan sekurang
–kurangnya 10 % enrolmen murid
Susun atur kemas & praktikalsusun atur kemas & praktikal
Ruang pameran, ruang rujukan, Bilik Sal  (ruang belajar secara individu) ruang
majalah / jurnal.

Perabot dan kelengkapan

Mempunyai perabot dan kelengkapan yang mencukupi dan sesuai.
- meja & kerusi
- kaunter
- rak buku
- papan kenyataan
- rak majalah dan lain-lain yang berkaitan.

Bahan cetak

Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati dari segi kuantiti dan kualiti
untuk menampung penggunaan.
- buku
- akhbar
- majalah
- carta / peta
- risalah dan lain-lain 
( tersusun dalam kotak risalah )






Bahan bukan cetak

Mempunyai koleksi pelbagai bahan bukan cetak sesuai dengan peralatan yang ada:
 
A. Ada koleksi kaset video / VCD rancangan TVP
- model, gelob , diorama dll
- lutsinar
- kaset audio (terutamanya koleksi btp)

B . Sumber eletronik 
- CDRI
- Disket P&P
- Direktory laman web
- Laman web p & p sekolah masing – masing.

C. Peralatan
Mempunyai peralatan elektronik yang 
Berfungsi.
- OHP
- komputer /lcdkomputer /lcd
- tv / vcr
- radio / pemain kaset
- kamera dan lain-lain

Alat keselamatan

Mempunyai alat pemadam api,pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan arahan
yang  telah ditetapkan.
- ada pemadam api yang berfungsiada pemadam api yang berfungsi
- ada pelan kecemasan dan dipamerkanada pelan kecemasan dan dipamerkan
- arahan semasa berlaku kecemasan,dsb.arahan semasa berlaku kecemasan,dsb.
- peti kecemasan (first aid box) yang lengkappeti kecemasan (first aid box) yang
Lengkap

Bahagian II

Pengurusan dan pengelolaan PSS.

Struktur organisasi
Struktur organisasi pss yang lengkap dan dipamerkan termasuk jk induk,jk kerja dan
Pengawas perpustakaan / pss.
- struktur organisasi pss lengkap , kemas & struktur organisasi pss lengkap dan
dipamerkan.
- Ada  j/k induk
- Ada  j/k kerja  
- Ada pengawas pss
- Ada jadual bertugas pengawas Rancangan tahunan
- Menyediakan rancangan tahunan bermula  dari Januari hingga Disember yang
lengkap, meliputi matlamat ,objektif, aktiviti, implikasi kewangan, carta Gantt dan
lain-lain.
- Rancangan dikemukakan ke dalam mesyuarat jk kurikulum , mesyuarat guru dan
dimasukkan ke dalam takwim sekolah.


Pengurusan Kewangan PSS

Merancang dan menguruskan kewangan dengan bijak, mengetahui peruntukan (2
jenis peruntukan)
Mengoptimumkan penggunaan geran perKapita (pcg)
- 90 - 100 % dibelanjakan
- 70 – 89 % dibelanjakan 
- 50 – 69 % dibelanjakan 
- < 50 %  

Dokumen dan rekod :

Pengurusan Pusat Sumber Sekolah

Pss mempunyai pelbagai dokumen dan rekod dalam pengurusan dan pengelolaan.
Ini termasuk fail kuasa.
Ada fail kuasa
1 markah untuk setiap jenis dokumen/rekod, lain peraturan-peraturan , buku stok 
Perolehan, rekod pinjaman penggunaan, aktiviti,kajian,perbelanjaan,penyenggaraan
Fail meja individu,semakan stok dan hapus –
Kira (maksimum 7 jenis )

Dokumen dan rekod :
Pengelolaan koleksi
Semua koleksi pss termasuk bahan cetak dan
Bukan cetak dikelolakan dengan memuaskan
- ada katalog ada katalog “pusat”
- proses teknikproses teknik
- pengkelasan bahan cetak dan bukan cetak
- pengkatalogan bahan cetak dan bukan cetak 
- pengindeksan bahan

Dokumen dan rekod :
Pengelolaan peralatan
Semua peralatan sama ada elektronik atau bukan elektronik direkod, dikelolakan
dengan baik dan kemas kini.
- ada rekod kemas kini
- kelolaan keselamatan
- kelolaan susun letak
- kelolaan baik pulih
- kelolaan pergerakan

Dokumen dan rekod :
Pengelolaan perabot dan kelengkapan semua perabot dan kelengkapan pss direkod,
dikelolakan dengan baik dan kemas kini (ini termasuk dari segi pergerakan dan baik
pulih)
- ada rekod semua perabot
- ada rekod semua kelengkapan
Keceriaan

Keceriaan luaran dan dalaman pss yang 
Menarik dan berfungsi ,terutama dari segi
Hiasan,kebersihan, keselesaan,kekemasan 
Dan kreativiti.
- keceriaan luaran
- tunjuk arah luaran
- keceriaan dalaman pss
- tunjuk arah dalaman

Penglibatan warga sekolah dan komuniti.

Penglibatan warga sekolah dan komuniti secara menyeluruh dan berkesan dalam 
Membantu dan menyokong pengurusan dan pengelolaan pss.
- penglibatan warga sekolah
- penglibatan komuniti

Bahagian III

Pengunaan pss
Waktu operasi pss
Memperuntukan masa yang sepatutnya untuk
Penggunaan secara berterusan
- dibuka sepanjang waktu persekolahan
- dibuka sebelum permulaan kelas/waktu Malam/hujung minggu/cuti persekolahan 
(2 markah untuk setiap waktu operasi maksimum 3)

Jadual waktu 
Mempunyai jadual waktu untuk setiap kelas
Mengunakan kemudahan di pss seperti di bilik Perpustakaan,bilik tayangan,
bilik komputer dan lain-lain.
- mempamerkan jadual waktu penggunaan Pss
- ada jadual waktu penggunaan bilik ada jadual waktu penggunaan bilik tayangan
- ada jadual waktu bilik komputerada jadual waktu bilik komputer
- ada jadual bertugas pengawas/dllada jadual bertugas pengawas/dll

Pinjam meminjam
A) Bahan cetak
Menjalankan urusan pinjam meminjam buku-buku bacaan dan rujukan untuk 
Kegunaan guru dan murid mengikut tempoh yang 
Ditetapkan 
* pinjaman murid (>70% enrolmen)
* pinjaman guru (>30%)

B) Bahan bukan cetak
Memberi kemudahan dan meminjam, mengunakan bahan bukan cetak termasuk
perisian sama ada untuk secara individu atau pun kumpulan oleh murid dan guru.
* pinjaman murid (>30% enrolmen)
* pinjaman guru (>70%)




C) Peralatan 
Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan peralatan sama ada untuk 
Secara individu atau pun kumpulan untuk murid dan guru.
* pinjaman murid (>30% enrolmen )
* pinjaman guru (>70% )

D) Pinjaman secara kelompok
Guru yang berlainan sentiasa membuat pinjaman bahan dan alatan secara 
berkelompok untuk kegunaan proses 
Pengajaran dan pembelajaran.
* 1 markah untuk setiap pinjaman oleh 
Guru berlainan (maksimum 10 )

Penggunaan rancangan TV Pendidikan

Kekerapan guru mengunakan rancangan tvp secara “on-air”dan “off-air”untuk proses 
Pengajaran dan pembelajaran.penggunaan rancangan tvp dan rancangan lain
dijadualkan selaras dengan perancangan 
Pelajaran mingguan dan direkodkan.
- rancangan tvp digunakan “on-air”
- rancangan tvp digunakan “off-air”
- ada jadual pengguaan rancangan tvp untuk semua kelas.
- ada rancangan lain untuk p&p.

Aktiviti pameran
Menjalankan aktiviti pameran dari semasa kesemasa 
- Sambutan bulan merdeka,hari guru,maal hijrah dan lain-
lain.
- 2 markah untuk setiap satu jenis pameran
( maksimum 5 )

Aktiviti galakan
Menjalankan aktiviti mengalakkan penggunaan perkhidmatan pss berasaskan 
Sumber seperti mengadakan seminar,
Pertandingan,kuiz,melukis poster,syarahan,
Pidato dan lain-lain.
- 2 markah untuk setiap satu jenis aktiviti 
( maksimum 5 )

Pembelajaran kendiri
Kemudahan ruang dan sumber pembelajaran Kendiri disediakan ,sentiasa digunakan
dan direkod ,di simpan serta di semak secara kemas kini.
- ada kemudahan yang lengkap
- sentiasa diguna,rekod disimpan dan disemak secara kemas kini.

Bahan promosi/publisiti
Mengadakan pelbagai bahan promosi dan publisiti pss seperti orientasi pss kepada 
Pelajar baru,senarai bahan yang baru ,laman 
Web, radio sekolah ,penerbitan bullentin,
Brosur, “book mark”dan promosi khidmat luaran.
- ada program orientasi pss untuk pelajar baru.
- ada laman web pss

- bahan promosi penggunaan pss (1 markah  untuk setiap satu bahan dengan
maksimum 4 bahan )

Kemahiran maklumat
- Melaksanakan latihan ,khusus,bengkel,khemah kerja dan lain-lain secara dalaman 
untuk mempertingkatkan kemahiran maklumat dikalangan pelajar dan guru dari
semasa ke semasa.
- laksanakan aktiviti kbkklaksanakan aktiviti kbkk
- sumbersumber-sumber rujukan 
- cara penggunaan kemahiran pencarian maklumat.
- cara penggunaan sumber elektronik

Penghasilan bahan dan Perisian 
Sentiasa menyediakan kemudahan kepada  pelajar dan guru untuk menghasilkan
bahan dan perisian bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
- kemudahan di sediakan kemudahan di sediakan 
- bahan dihasilkanbahan dihasilkan
- bahan diguna samabahan diguna sama
- direkod secara berpusat direkod secara berpusat 

Bahagian IV
Program gerakan membaca
- Pengurusan program gerakan membaca
- Menguruskan semua program gerakan membaca dengan sistematik.
- ada carta organisasi jawatankuasa
- carta organisasi dipamerkan
- ada senarai tugas

Pelaksanaan
Program nilam dilaksanakan semenjak tahun 1999.
- semua pelajar tahun 1 semua pelajar tahun 1 ––6 / tingkatan 16 / tingkatan 1-6
terlibat.

Dokumen dan rekod
- rekod pengguna diuruskan dengan baikrekod pengguna diuruskan dengan baik
- semua pelajar ada buku rekod bacaan semua pelajar ada buku rekod bacaan Nilam
- ada rekod bacaan guru bm dan b.i
- ada rekod bacaan guru kelas / tingkatan
- ada rekod bacaan keseluruhan
- rekod dipamerkan

Pencapaian
…..jauhari
....gangsa ( 15 % pelajar )
....perak ( 10 % pelajar )
....emas ( 7 % pelajar )
....nilam ( 5 % pelajar )
....rakan pembaca ( 5 orang )
Pengiktirafan
Pengiktirafan pencapaian semua pelajar direkodkan
....dalam buku rekod pelajar
....dengan sijil pengiktirafan 


Bahagian V
Program peningkatan pss

Rancangan pembangunan jangka panjang.
- Mempunyai rancangan pembangunan pss  jangka panjang yang konkrit secara
menyeluruh seperti untuk tempoh 3 tahun atau 5 tahun.
- ada perancangan pembangunan pss yang ada perancangan pembangunan pss yang 
Menyeluruh –matlamat, objektif,pengunjuran Carta Gantt ,laporan pencapaian,
kajian kemajuan , dsb.

Naik taraf kemudahan
ICT di pss
Mempunyai perancangan yang kursus untuk
Mempertingkatkan kemudahan bilik / ruang 
Peralatan, kelengkapan dan koleksi bahan
Berasaskan ict terkini bagi menampung 
Keperluan semasa.
- ada perancangan ada perancangan 
- rancanganrancangan-rancangan naik taraf yang 
Telah sedang dilaksanakan(maksimum 4)

Pengautomasian
Melaksanakan pengautomasian pss.
- urusan rekod ( buku & bukan buku )urusan rekod ( buku & bukan buku )
- sirkulasi  
- opac
- lain-lain yang berkaitan (nilam)
- berfungsi

Kewangan pss
Melaksanakan aktiviti yang kursus dan berterusan untuk menambah sumber
kewangan.
- 2 markah untuk setiap aktiviti ( maksimum5)

Penggunaan sumber kewangan 
Mengoptimumkan penggunaan sumber kewangan untuk mempertingkat pengunaan
Pss dan menanam tabiat membaca secara berkekalan.
- wang digunakan  
- semua sumber kewangan dioptimumkan.

Latihan kemahiran
Merancang dan melaksanakan program 
Latihan khusus dalam menerap dan memberi 
Kemahiran teknologi maklumat untuk 
Mempertingkatkan pengurusan dan 
Penggunaan pss.
- ada rancangan kemahiran teknologi 

Maklumat.
- dilakasanakan (2 markah untuk setiap aktiviti yang dilaksanakan(maksimum 4)

Penilaian kajian
Melaksanakan penilaian kajian keperluan secara berterusan dan mengunakan
dapatan tersebut untuk pembangunan pss.
- melaksanakan penilaian kajian keperluanmelaksanakan penilaian kajian keperluan
(maksimum 2)
- dapatan digunakan untuk pembangunan Pss (maksimum 3 tindak susul)

___________________________________________________________________

CONTOH BORANG PENILAIAN ANUGERAH 
PUSAT SUMBER SEKOLAH CEMERLANG 

BAHAGIAN I- KEMUDAHAN FIZIKAL, PERALATAN DAN BAHAN (10%)


     1.  Lokasi PSS Induk Dan Bilik Media /BBM   MARKAH
-  Lokasi PSS yang strategik    1 2 3 4 
-  Lokasi bilik Media /BBM yang strategik
-  Tunjuk arah yang berkesan

2.  Ruang /Kemudahan Tambahan
     Mempunyai pelbagai ruang/ kemudahan tambahan yang berfungsi
-  Sangat memuaskan dan menyeluruh
-  Pondok Ilmu , Taman Ilmu, Sudut Bacaan Kelas, Laluan Ilmu, Sudut      
Ilmu, dll.
  
3.  Susun Atur Bilik Dan Ruang
Mempunyai bilik dan ruang yang mencukupi untuk menampung penggunaan
sekurang-kurangnya 10% enrolmen murid.
Mencukupi untuk menampung penggunaan sekurang-kurangnya 10%        
enrolmen murid.
-   Susun atur kemas dan praktikal
-  Ruang pameran
-  Ruang rujukan
-  SAL (Ruang Belajar Secara Sendiri)
-  Ruang majalah/ jurnal (lain-lain)

4.  Perabot Dan Kelengkapan
Mempunyai perabot dan kelengkapan yang mencukupi dan sesuai

-  Meja dan kerusi
-  Kaunter
-  Rak Buku
-  Papan Kenyataan
-  Rak majalah/ lain-lain yang berkaitan.





5.  Bahan Cetak
Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati daari segi kuantiti
dan kualiti untuk menampung penggunaan.
Buku     (SM 1:15, SR 1:8)
Akhbar  (SM 3, SR 2)
Majalah (SM 5, SR 3)

Carta/Peta
Risalah/Lain-lain (Tersusun dalam kotak risalah)

6.  Bahan Bukan Cetak
Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak sesuai dengan peralatan yang ada.

a. Ada koleksi kaset video /VCD rancangan TVP
-  Model, Gelob, Diorama, Dll
-  Lutsinar
-  Kaset audio (terutamanya koleksi BTP)
    
         b. Sumber Elektronik 
-  CDRI
-  Disket P&P
-  Direktory Laman Web
-  Laman Web P&P sekolah masing-masing

7.  Peralatan
Mempunyai peralatan elektronik yang berfungsi

OHP
Komputer/LCD
TV/VCR
Radio/Pemain Kaset
Kamera dan lain-lain.

8.  Alat Keselamatan
Mempunyai alat pemadam api, pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan
arahan yang telah ditetapkan.

Alat pemadam api yang berfungsi
Ada pelan kecemasan dan dipamerkan
Arahan semasa berlaku kecemasan, dsb
Peti kecemasan (First Aid Box) yang lengkap


Jumlah markah mengikut wajaran :   ___ x 10 = 
                                                            80 

BAHAGIAN II- PENGURUSAN DAN PENGELOLAAN PSS (15%)

1.  STRUKTUR ORGANISASI
Struktur organisasi PSS yang lengkap dan dipamerkan termasuk JK Induk. JK
Kerja dan Pengawas Perpustakaan PSS.

Struktur organisasi PSS lengkap, kemas dan dipamerkan.
Ada struktur organisasi J/K Induk
     Ada struktur organisasi J/K Kerja
     Ada struktur organisasi Pengawas PSS
     Ada Jadual Bertugas Pengawas PSS

2.  RANCANGAN TAHUNAN
Menyediakan Rancangan Tahunan bermula dari Januari hingga Disember yang
lengkap, meliputi matlamat, objektif, aktiviti, implikasi kewangan, carta Gantt
dan lain-lain. 

Rancangan dikemukakan ke dalam mesyuarat JK Kurikulum, mesyuarat guru dan
dimasukkan ke dalam takwin sekolah.

3.  PENGURUSAN KEWANGAN PSS
Merancang dan menguruskan kewangan dengan bijak, tahu peruntukan (2 jenis).
Mengoptimumkan penggunaan Geran Per Kapita (PCG)

4.  DOKUMEN DAN REKOD: PENGURUSAN PSS
PSS mempunyai pelbagai dokumen dan rekod dalam pengurusan dan
pengelolaan. Ini termasuklah fail kuasa.
Ada fail kuasa.
1 markah untuk setiap jenis dokumen /rekod lain, peraturan-peraturan, buku
stok perolehan, rekod pinjaman penggunaan, aktiviti, kajian perbelanjaan,
penyenggaraan, fail meja individu, semakan stok dan hapuskira.

5.  DOKUMEN DAN REKOD : PENGELOLAAN KOLEKSI
Semua koleksi PSS termasuk bahan cetak dan bukan cetak dikelolakan dengan
memuaskan.

Ada katalog “pusat”
Proses teknik
Pengkelasan bahan cetak dan bukan cetak
Pengkatalogan bahan cetak dan bukan cetak
Pengindeksan bahan

6.  DOKUMEN DAN REKOD: PENGELOLAAN PERALATAN
Semua peralatan sama ada elektronik ataupun bukan elektronik direkodkan dan
dikelola dengan baik dan kemas kini.

Ada rekod kemaskini
Kelolaan keselamatan
Kelolaan baikpulih
Kelolaan pergerakan



7. DOKUMEN DAN REKOD: PENGELOLAAN PERABOT DAN KELENGKAPAN.
Semua perabot dan kelengkapan PSS direkod, dikelolakan dengan baik dan       
kemas kini. Ini termasuk dari segi pergerakan dan baik pulih.

      Ada rekod semua perabot
  Ada rekod semua kelengkapan
Semua perabot dikelolakan dengan baik dan kemaskini (termasuk pergerakan
dan baik pulih )
Semua kelengkapan dikelolakan dengan baik dan kemaskini (termasuk
pergerakan dan baik pulih)
    
8.KECERIAAN 
Keceriaan luaran dan dalaman PSS yang menarik dan berfungsi, terutama
dari segi hiasan, kebersihan, keselesaan, kekemasan dan kreativiti.

Keceriaan luaran
Tunjuk arah luaran 
Keceriaan dalaman PSS
Tunjuk arah dalaman

10.PENGLIBATAN WARGA SEKOLAH DAN KOMUNITI
 
Penglibatan warga sekolah dan komuniti secara menyeluruh dan berkesan
dalam membantu dan menyokong pengurusan dan pengelolaan PSS.

Penglibatan warga sekolah
Penglibatan komuniti.

Jumlah markah mengikut wajaran : _____ X 15 =
                                                            90

BAHAGIAN III – PENGGUNAAN PSS (45%)

1.  OPERASI PSS 
Memperuntukan masa yang sepenuhnya untuk penggunaan secara
berterusan.

Dibuka sepenjang waktu persekolahan 
Dibuka sebelum permulaan kelas/waktu malam/hujung minggu/ cuti
persekolahan.
(2 markah untuk setiap satu waktu operasi)

2.  JADUAL WAKTU
Mempunyai jadual waktu penggunaan PSS 
Ada jadual waktu penggunaan bilik tayangan
Ada jadual waktu bilik komputer
Ada jadual bertugas pengawas/dll

3.  PINJAM-MEMINJAM
a/ Bahan Cetak
Menjalankan urusan pinjam-meminjam buku-buku bacaan dan rujukan untuk
kegunaan guru dan murid mengikut tempoh yang telah ditetapkan.

Pinjaman murid ( > 70% enrolmen)
Pinjaman guru  ( > 30%)

b/ Bahan Bukan Cetak

Memberi kemudahan meminjam dan  menggunakan bahan bukan cetak
termasuk perisian sama ada untuk secara individu ataupun kumpulan oleh
murid dan guru.

Pinjaman murid ( > 30% enrolmen )
Pinjaman guru   ( > 70 %)

c/ Peralatan

Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan peralatan sama ada untuk
secara individu ataupun kumpulan untuk murid dan guru.

Pinjaman murid (> 30% enrolmen)
Pinjaman guru   (> 70%)

d/ Pinjaman Secara Kelompok

Guru yang berlaianan sentiasa membuat pinjaman bahan dan alatan secara
berkelompok untuk kegunaan proses pengajaran dan pembelajaran.

1 markah untuk setiap pinjaman oleh guru berlainan (maksimum 10)
  
4.  PENGGUNAAN RANCANGAN TV PENDIDIKAN

Kekerapan guru menggunakan rancangan TVP secara “on-air” dan “off-air”
untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan rancangan TVP dan

rancangan lain dijadualkan selaras dengan perancangan pelajaran mingguan
dan direkodkan. 

Rancangan TVP digunakan “on-air”
Rancangan TVP digunakan “ off-air”
Ada jadual penggunaan rancangan TVP untuk semua kelas
Ada gunakan rancangan lain untuK P&P

5.  AKTIVITI PAMERAN
Menjalankan aktiviti pameran dari semasa ke semasa berasaskan tema.
Sebagai contoh sambutan Bulan Merdeka, Hari Guru, Maal Hijrah dan lain-
lain.


6.  AKTIVITI GALAKAN    
Menjalankan aktiviti menggalakan penggunaan perkhidmatan PSS berasaskan
sumber seperti mengadakan seminar,  pertandingan, kuiz, melukis poster,
syarahan, pidato dan lain.

2 markah setiap satu jenis aktiviti ( maksima 5)

7.  PEMBELAJARAN KENDIRI

Kemudahan ruang dan sumber pembelajaran kendiri disediakan, sentiasa
digunakan dan rekod berkaita disimpan serta disemak secara kemas kini.

Ada kemudahan yang lengkap
Sentiasa diguna, rekod disimpan dan disemak secara kemas kini.

8. BAHAN PROMOSI/PUBLISITI

Mengadakan pelbagai bahan promosi dan publisiti PSS seperti orientasi PSS
kepada pelajar baru, senarai bahan yang baru, laman web, radio sekolah,
penerbitan buliten, brosur, “book mark” dan promosi khidmat luaran.

Ada program orientasi PSS untuk pelajar baru
Ada laman web PSS
Bahan promosi penggunaan PSS (1  untuk setiap satu bahan dengan
maksimum 4 bahan)

9.KEMAHIRAN MAKLUMAT

Melaksanakan latihan, kursus, bengkel, khemah kerja dan lain-lain secara
dalaman untuk mempertingkatkan kemahiran maklumat di kalangan pelajar
dan guru dari semasa ke semasa.

Laksanakan aktiviti KBKK
Sumber-sumber rujukan 
Cara  penggunaan kemahiran pencarian maklumat
Pencarian maklumat sumber elektronik




9.  PENGHASILAN BAHAN DAN PERISIAN

Sentiasa menyediakan kemudahan kepada pelajar dan guru untuk menghasilkan
bahan dan perisian bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
       
                                                    markah
Kemudahan disediakan                   3
Bahan dihasilkan                             3
Bahan digunasama                          2
Direkodkan secara berpusat            2

Jumlah markah mengikut wajaran ________ X 45 =
                                                           130

BAHAGIAN IV – PROGRAM NILAM ( 20% )

1.  PENGURUSAN PROGRAM NILAM

1. Penubuhan Jawatankuasa
2. Carta organisasi dipamerkan
3. Ada senarai tugas
4. Ada minit mesyuarat
5. Ada carta Gantt

2. PERLAKSANAAN
1. Penglibatan Pelajar
2. Pinjaman pukal dilaksanakan
3. Ada sudut NILAM
4. Poster NILAM dipamerkan
5. Lain-lain bentuk promosi
6. Kumpulan Rakan  Pembaca dibentuk

3.  DOKUMEN DAN REKOD

1.  Pelajar ada buku rekod bacaan NILAM
2.  Rekod bacaan NILAM disahkan oelh guru
3.  Rekod pencapaian dipamerkan dalam kelas

4.  PENGUMPULAN DATA

1.  Ada borang / rekod pencapaian bulanan
2.  Ada Program proNILAM
3.  Cetakan Program NILAM difailkan

5. PENCAPAIAN DAN PENGIKTIRAFAN

1.  Direkodkan dalam buku rekod kemajuan
2.  Direkodkan dalam sijil berhenti sekolah
3.  Sijil Gangsa, Perak dan Emas dikeluarkan

Jumlah markah mengikut wajaran : _______ X 20 =
                                                              40
BAHAGIAN V – PROGRAM PENINGKATAN PSS ( 10%)

1.  RANCANGAN PEMBANGUNAN JANGKA PANJANG

Mempunyai Rancangan Pembangunan PSS Jangka Panjang yang konkrit secara
menyeleruh seperti untuk tempoh 3 tahun dan 5 tahun.

Ada perancangan pembangunan PSS yang menyeluruh – matlamat, objektif,
pengunjuran, Carta Gantt, Laporan pencapaian, kajian kemajuan dsb

2.  NAIKTARAF KEMUDAHAN ICT DI PSS

Mempunyai perancangan yang khusus  untuk mempertingkatkan kemudahan
bilik/ruang, peralatan, kelengkapan dan  koleksi bahan berasaskan ICT terkini
bagi menampung keperluan semasa.

Ada perancangan
Rancangan-rancangan naiktaraf yang telah/sedang dilaksanakan (maksimum 4)

3. PENGAUTOMASIAN  
      
      Melaksanakan pengautomasian PSS
      Urusan rekod  ( buku dan bahan buku)
      Sirkulasi
      OPAC
      Lain-lain yang berkaitan (NILAM)
      Berfungsi

4. KEWANGAN PSS

Melaksanakan aktiviti yang khusus dan berterusan untuk menambah sumber
kewangan.

2 markah untuk setiap aktiviti (maksimum 5)

5. PENGGUNAAN SUMBER KEWANGAN

Mengoptimumkan penggunaan sumber  kewangan untuk mempertingkatkan
penggunaan PSS dan menanam tabiat membaca secara berkekalan.

Wang digunakan
Semua sumber kewangan dioptimumkan.

6.  LATIHAN KEMAHIRAN

Merancang dan melaksanakan program latihan kursus dalam menerapkan dan
memberi kemahiran teknolgi maklumat untuk mempertingkatkan pengurusan
dan penggunaan PSS.

Ada rancangan kemahiran teknologi maklumat dilaksanakan – 2 markah untuk
setiap aktiviti yang dilaksanakan (maksimun 4)



7.  PENILAIAN KAJIAN 
    
Melaksanakan penilaian kajian keperluan secara berterusan dan menggunakan               
dapatan tersebut untuk pembangunan PSS.

Melaksanakan penilaian kajian keperluan (maksimum 2) Dapatan digunakan    
untuk pembangunan PSS (maksimum 3 tindak susul) 

Jumlah markah mengikut wajaran : ________ X 10
                                                                70

BAHAGIAN VI –KRITERIA KHUSUS

CIRI KEISTIMEWAAN

Sebarang atau beberapa keistimewaan PSS yang tidak termasuk dalam Bahagian    
I hingga Bahagaian V ( 1 markah untuk satu cirri)
Contoh : Karya Agong Nilaian Sasterawan ( Canon Literature), Koleksi
Setempat(Local Collection), Reference Tools (untuk pengkatalogan dan pengkelasan)


ANALISIS FROG VLE 2014

KEM MEMBACA 1 MALAYSIA PERINGKAT NEGERI SABAH (4 NOV 2014)

LAWATAN AJK PSS SMK TITINGAN (31 OKT 2014)

KEM MEMBACA 1 MALAYSIA PPD TAWAU 30 OKT 2014

BENGKEL ANIMASI & DIGITAL STORY TELLING PPD TAWAU

PEMBINAAN SITE

MAJLIS KORBAN

LAWATAN ASRAMA TAWAU-KOTA KINABALU

AKTIVITI KO-KURIKULUM

DANA KECEMERLANGAN PENDIDIKAN FELDA (DKPF)

CERAMAH PENJAGAAN GIGI

KURSUS INTEGRITI PPD TAWAU