Pusat Sumber Sekolah Cemerlang
Kriteria pemilihan
Bahagian I
Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan.
Lokasi PPS induk & Bilik Media / BBM
Lokasi PSS yang strategik
Lokasi bilik media / BBM yang strategic lokasi bilik media / BBM yang strategik
Tunjuk arah yang berkesan tunjuk arah yang berkesan
Ruang / kemudahan tambahan
Mempunyai pelbagai ruang / kemudahan
Tambahan yang berfungsi :
Sangat memuaskan & menyeluruh
Pondok ilmu , taman ilmu, sudut bacaan kelas , laluan ilmu , sudut ilmu ,dll
Susun atur bilik dan ruang
Mempunyai bilik dan ruang yang mencukupi untuk menampung pengunaan sekurang
–kurangnya 10 % enrolmen murid
Susun atur kemas & praktikalsusun atur kemas & praktikal
Ruang pameran, ruang rujukan, Bilik Sal (ruang belajar secara individu) ruang
majalah / jurnal.
Perabot dan kelengkapan
Mempunyai perabot dan kelengkapan yang mencukupi dan sesuai.
- meja & kerusi
- kaunter
- rak buku
- papan kenyataan
- rak majalah dan lain-lain yang berkaitan.
Bahan cetak
Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati dari segi kuantiti dan kualiti
untuk menampung penggunaan.
- buku
- akhbar
- majalah
- carta / peta
- risalah dan lain-lain
( tersusun dalam kotak risalah )
Bahan bukan cetak
Mempunyai koleksi pelbagai bahan bukan cetak sesuai dengan peralatan yang ada:
A. Ada koleksi kaset video / VCD rancangan TVP
- model, gelob , diorama dll
- lutsinar
- kaset audio (terutamanya koleksi btp)
B . Sumber eletronik
- CDRI
- Disket P&P
- Direktory laman web
- Laman web p & p sekolah masing – masing.
C. Peralatan
Mempunyai peralatan elektronik yang
Berfungsi.
- OHP
- komputer /lcdkomputer /lcd
- tv / vcr
- radio / pemain kaset
- kamera dan lain-lain
Alat keselamatan
Mempunyai alat pemadam api,pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan arahan
yang telah ditetapkan.
- ada pemadam api yang berfungsiada pemadam api yang berfungsi
- ada pelan kecemasan dan dipamerkanada pelan kecemasan dan dipamerkan
- arahan semasa berlaku kecemasan,dsb.arahan semasa berlaku kecemasan,dsb.
- peti kecemasan (first aid box) yang lengkappeti kecemasan (first aid box) yang
Lengkap
Bahagian II
Pengurusan dan pengelolaan PSS.
Struktur organisasi
Struktur organisasi pss yang lengkap dan dipamerkan termasuk jk induk,jk kerja dan
Pengawas perpustakaan / pss.
- struktur organisasi pss lengkap , kemas & struktur organisasi pss lengkap dan
dipamerkan.
- Ada j/k induk
- Ada j/k kerja
- Ada pengawas pss
- Ada jadual bertugas pengawas Rancangan tahunan
- Menyediakan rancangan tahunan bermula dari Januari hingga Disember yang
lengkap, meliputi matlamat ,objektif, aktiviti, implikasi kewangan, carta Gantt dan
lain-lain.
- Rancangan dikemukakan ke dalam mesyuarat jk kurikulum , mesyuarat guru dan
dimasukkan ke dalam takwim sekolah.
Pengurusan Kewangan PSS
Merancang dan menguruskan kewangan dengan bijak, mengetahui peruntukan (2
jenis peruntukan)
Mengoptimumkan penggunaan geran perKapita (pcg)
- 90 - 100 % dibelanjakan
- 70 – 89 % dibelanjakan
- 50 – 69 % dibelanjakan
- < 50 %
Dokumen dan rekod :
Pengurusan Pusat Sumber Sekolah
Pss mempunyai pelbagai dokumen dan rekod dalam pengurusan dan pengelolaan.
Ini termasuk fail kuasa.
Ada fail kuasa
1 markah untuk setiap jenis dokumen/rekod, lain peraturan-peraturan , buku stok
Perolehan, rekod pinjaman penggunaan, aktiviti,kajian,perbelanjaan,penyenggaraan
Fail meja individu,semakan stok dan hapus –
Kira (maksimum 7 jenis )
Dokumen dan rekod :
Pengelolaan koleksi
Semua koleksi pss termasuk bahan cetak dan
Bukan cetak dikelolakan dengan memuaskan
- ada katalog ada katalog “pusat”
- proses teknikproses teknik
- pengkelasan bahan cetak dan bukan cetak
- pengkatalogan bahan cetak dan bukan cetak
- pengindeksan bahan
Dokumen dan rekod :
Pengelolaan peralatan
Semua peralatan sama ada elektronik atau bukan elektronik direkod, dikelolakan
dengan baik dan kemas kini.
- ada rekod kemas kini
- kelolaan keselamatan
- kelolaan susun letak
- kelolaan baik pulih
- kelolaan pergerakan
Dokumen dan rekod :
Pengelolaan perabot dan kelengkapan semua perabot dan kelengkapan pss direkod,
dikelolakan dengan baik dan kemas kini (ini termasuk dari segi pergerakan dan baik
pulih)
- ada rekod semua perabot
- ada rekod semua kelengkapan
Keceriaan
Keceriaan luaran dan dalaman pss yang
Menarik dan berfungsi ,terutama dari segi
Hiasan,kebersihan, keselesaan,kekemasan
Dan kreativiti.
- keceriaan luaran
- tunjuk arah luaran
- keceriaan dalaman pss
- tunjuk arah dalaman
Penglibatan warga sekolah dan komuniti.
Penglibatan warga sekolah dan komuniti secara menyeluruh dan berkesan dalam
Membantu dan menyokong pengurusan dan pengelolaan pss.
- penglibatan warga sekolah
- penglibatan komuniti
Bahagian III
Pengunaan pss
Waktu operasi pss
Memperuntukan masa yang sepatutnya untuk
Penggunaan secara berterusan
- dibuka sepanjang waktu persekolahan
- dibuka sebelum permulaan kelas/waktu Malam/hujung minggu/cuti persekolahan
(2 markah untuk setiap waktu operasi maksimum 3)
Jadual waktu
Mempunyai jadual waktu untuk setiap kelas
Mengunakan kemudahan di pss seperti di bilik Perpustakaan,bilik tayangan,
bilik komputer dan lain-lain.
- mempamerkan jadual waktu penggunaan Pss
- ada jadual waktu penggunaan bilik ada jadual waktu penggunaan bilik tayangan
- ada jadual waktu bilik komputerada jadual waktu bilik komputer
- ada jadual bertugas pengawas/dllada jadual bertugas pengawas/dll
Pinjam meminjam
A) Bahan cetak
Menjalankan urusan pinjam meminjam buku-buku bacaan dan rujukan untuk
Kegunaan guru dan murid mengikut tempoh yang
Ditetapkan
* pinjaman murid (>70% enrolmen)
* pinjaman guru (>30%)
B) Bahan bukan cetak
Memberi kemudahan dan meminjam, mengunakan bahan bukan cetak termasuk
perisian sama ada untuk secara individu atau pun kumpulan oleh murid dan guru.
* pinjaman murid (>30% enrolmen)
* pinjaman guru (>70%)
C) Peralatan
Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan peralatan sama ada untuk
Secara individu atau pun kumpulan untuk murid dan guru.
* pinjaman murid (>30% enrolmen )
* pinjaman guru (>70% )
D) Pinjaman secara kelompok
Guru yang berlainan sentiasa membuat pinjaman bahan dan alatan secara
berkelompok untuk kegunaan proses
Pengajaran dan pembelajaran.
* 1 markah untuk setiap pinjaman oleh
Guru berlainan (maksimum 10 )
Penggunaan rancangan TV Pendidikan
Kekerapan guru mengunakan rancangan tvp secara “on-air”dan “off-air”untuk proses
Pengajaran dan pembelajaran.penggunaan rancangan tvp dan rancangan lain
dijadualkan selaras dengan perancangan
Pelajaran mingguan dan direkodkan.
- rancangan tvp digunakan “on-air”
- rancangan tvp digunakan “off-air”
- ada jadual pengguaan rancangan tvp untuk semua kelas.
- ada rancangan lain untuk p&p.
Aktiviti pameran
Menjalankan aktiviti pameran dari semasa kesemasa
- Sambutan bulan merdeka,hari guru,maal hijrah dan lain-
lain.
- 2 markah untuk setiap satu jenis pameran
( maksimum 5 )
Aktiviti galakan
Menjalankan aktiviti mengalakkan penggunaan perkhidmatan pss berasaskan
Sumber seperti mengadakan seminar,
Pertandingan,kuiz,melukis poster,syarahan,
Pidato dan lain-lain.
- 2 markah untuk setiap satu jenis aktiviti
( maksimum 5 )
Pembelajaran kendiri
Kemudahan ruang dan sumber pembelajaran Kendiri disediakan ,sentiasa digunakan
dan direkod ,di simpan serta di semak secara kemas kini.
- ada kemudahan yang lengkap
- sentiasa diguna,rekod disimpan dan disemak secara kemas kini.
Bahan promosi/publisiti
Mengadakan pelbagai bahan promosi dan publisiti pss seperti orientasi pss kepada
Pelajar baru,senarai bahan yang baru ,laman
Web, radio sekolah ,penerbitan bullentin,
Brosur, “book mark”dan promosi khidmat luaran.
- ada program orientasi pss untuk pelajar baru.
- ada laman web pss
- bahan promosi penggunaan pss (1 markah untuk setiap satu bahan dengan
maksimum 4 bahan )
Kemahiran maklumat
- Melaksanakan latihan ,khusus,bengkel,khemah kerja dan lain-lain secara dalaman
untuk mempertingkatkan kemahiran maklumat dikalangan pelajar dan guru dari
semasa ke semasa.
- laksanakan aktiviti kbkklaksanakan aktiviti kbkk
- sumbersumber-sumber rujukan
- cara penggunaan kemahiran pencarian maklumat.
- cara penggunaan sumber elektronik
Penghasilan bahan dan Perisian
Sentiasa menyediakan kemudahan kepada pelajar dan guru untuk menghasilkan
bahan dan perisian bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
- kemudahan di sediakan kemudahan di sediakan
- bahan dihasilkanbahan dihasilkan
- bahan diguna samabahan diguna sama
- direkod secara berpusat direkod secara berpusat
Bahagian IV
Program gerakan membaca
- Pengurusan program gerakan membaca
- Menguruskan semua program gerakan membaca dengan sistematik.
- ada carta organisasi jawatankuasa
- carta organisasi dipamerkan
- ada senarai tugas
Pelaksanaan
Program nilam dilaksanakan semenjak tahun 1999.
- semua pelajar tahun 1 semua pelajar tahun 1 ––6 / tingkatan 16 / tingkatan 1-6
terlibat.
Dokumen dan rekod
- rekod pengguna diuruskan dengan baikrekod pengguna diuruskan dengan baik
- semua pelajar ada buku rekod bacaan semua pelajar ada buku rekod bacaan Nilam
- ada rekod bacaan guru bm dan b.i
- ada rekod bacaan guru kelas / tingkatan
- ada rekod bacaan keseluruhan
- rekod dipamerkan
Pencapaian
…..jauhari
....gangsa ( 15 % pelajar )
....perak ( 10 % pelajar )
....emas ( 7 % pelajar )
....nilam ( 5 % pelajar )
....rakan pembaca ( 5 orang )
Pengiktirafan
Pengiktirafan pencapaian semua pelajar direkodkan
....dalam buku rekod pelajar
....dengan sijil pengiktirafan
Bahagian V
Program peningkatan pss
Rancangan pembangunan jangka panjang.
- Mempunyai rancangan pembangunan pss jangka panjang yang konkrit secara
menyeluruh seperti untuk tempoh 3 tahun atau 5 tahun.
- ada perancangan pembangunan pss yang ada perancangan pembangunan pss yang
Menyeluruh –matlamat, objektif,pengunjuran Carta Gantt ,laporan pencapaian,
kajian kemajuan , dsb.
Naik taraf kemudahan
ICT di pss
Mempunyai perancangan yang kursus untuk
Mempertingkatkan kemudahan bilik / ruang
Peralatan, kelengkapan dan koleksi bahan
Berasaskan ict terkini bagi menampung
Keperluan semasa.
- ada perancangan ada perancangan
- rancanganrancangan-rancangan naik taraf yang
Telah sedang dilaksanakan(maksimum 4)
Pengautomasian
Melaksanakan pengautomasian pss.
- urusan rekod ( buku & bukan buku )urusan rekod ( buku & bukan buku )
- sirkulasi
- opac
- lain-lain yang berkaitan (nilam)
- berfungsi
Kewangan pss
Melaksanakan aktiviti yang kursus dan berterusan untuk menambah sumber
kewangan.
- 2 markah untuk setiap aktiviti ( maksimum5)
Penggunaan sumber kewangan
Mengoptimumkan penggunaan sumber kewangan untuk mempertingkat pengunaan
Pss dan menanam tabiat membaca secara berkekalan.
- wang digunakan
- semua sumber kewangan dioptimumkan.
Latihan kemahiran
Merancang dan melaksanakan program
Latihan khusus dalam menerap dan memberi
Kemahiran teknologi maklumat untuk
Mempertingkatkan pengurusan dan
Penggunaan pss.
- ada rancangan kemahiran teknologi
Maklumat.
- dilakasanakan (2 markah untuk setiap aktiviti yang dilaksanakan(maksimum 4)
Penilaian kajian
Melaksanakan penilaian kajian keperluan secara berterusan dan mengunakan
dapatan tersebut untuk pembangunan pss.
- melaksanakan penilaian kajian keperluanmelaksanakan penilaian kajian keperluan
(maksimum 2)
- dapatan digunakan untuk pembangunan Pss (maksimum 3 tindak susul)
___________________________________________________________________
CONTOH BORANG PENILAIAN ANUGERAH
PUSAT SUMBER SEKOLAH CEMERLANG
BAHAGIAN I- KEMUDAHAN FIZIKAL, PERALATAN DAN BAHAN (10%)
1. Lokasi PSS Induk Dan Bilik Media /BBM MARKAH
- Lokasi PSS yang strategik 1 2 3 4
- Lokasi bilik Media /BBM yang strategik
- Tunjuk arah yang berkesan
2. Ruang /Kemudahan Tambahan
Mempunyai pelbagai ruang/ kemudahan tambahan yang berfungsi
- Sangat memuaskan dan menyeluruh
- Pondok Ilmu , Taman Ilmu, Sudut Bacaan Kelas, Laluan Ilmu, Sudut
Ilmu, dll.
3. Susun Atur Bilik Dan Ruang
Mempunyai bilik dan ruang yang mencukupi untuk menampung penggunaan
sekurang-kurangnya 10% enrolmen murid.
Mencukupi untuk menampung penggunaan sekurang-kurangnya 10%
enrolmen murid.
- Susun atur kemas dan praktikal
- Ruang pameran
- Ruang rujukan
- SAL (Ruang Belajar Secara Sendiri)
- Ruang majalah/ jurnal (lain-lain)
4. Perabot Dan Kelengkapan
Mempunyai perabot dan kelengkapan yang mencukupi dan sesuai
- Meja dan kerusi
- Kaunter
- Rak Buku
- Papan Kenyataan
- Rak majalah/ lain-lain yang berkaitan.
5. Bahan Cetak
Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati daari segi kuantiti
dan kualiti untuk menampung penggunaan.
Buku (SM 1:15, SR 1:8)
Akhbar (SM 3, SR 2)
Majalah (SM 5, SR 3)
Carta/Peta
Risalah/Lain-lain (Tersusun dalam kotak risalah)
6. Bahan Bukan Cetak
Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak sesuai dengan peralatan yang ada.
a. Ada koleksi kaset video /VCD rancangan TVP
- Model, Gelob, Diorama, Dll
- Lutsinar
- Kaset audio (terutamanya koleksi BTP)
b. Sumber Elektronik
- CDRI
- Disket P&P
- Direktory Laman Web
- Laman Web P&P sekolah masing-masing
7. Peralatan
Mempunyai peralatan elektronik yang berfungsi
OHP
Komputer/LCD
TV/VCR
Radio/Pemain Kaset
Kamera dan lain-lain.
8. Alat Keselamatan
Mempunyai alat pemadam api, pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan
arahan yang telah ditetapkan.
Alat pemadam api yang berfungsi
Ada pelan kecemasan dan dipamerkan
Arahan semasa berlaku kecemasan, dsb
Peti kecemasan (First Aid Box) yang lengkap
Jumlah markah mengikut wajaran : ___ x 10 =
80
BAHAGIAN II- PENGURUSAN DAN PENGELOLAAN PSS (15%)
1. STRUKTUR ORGANISASI
Struktur organisasi PSS yang lengkap dan dipamerkan termasuk JK Induk. JK
Kerja dan Pengawas Perpustakaan PSS.
Struktur organisasi PSS lengkap, kemas dan dipamerkan.
Ada struktur organisasi J/K Induk
Ada struktur organisasi J/K Kerja
Ada struktur organisasi Pengawas PSS
Ada Jadual Bertugas Pengawas PSS
2. RANCANGAN TAHUNAN
Menyediakan Rancangan Tahunan bermula dari Januari hingga Disember yang
lengkap, meliputi matlamat, objektif, aktiviti, implikasi kewangan, carta Gantt
dan lain-lain.
Rancangan dikemukakan ke dalam mesyuarat JK Kurikulum, mesyuarat guru dan
dimasukkan ke dalam takwin sekolah.
3. PENGURUSAN KEWANGAN PSS
Merancang dan menguruskan kewangan dengan bijak, tahu peruntukan (2 jenis).
Mengoptimumkan penggunaan Geran Per Kapita (PCG)
4. DOKUMEN DAN REKOD: PENGURUSAN PSS
PSS mempunyai pelbagai dokumen dan rekod dalam pengurusan dan
pengelolaan. Ini termasuklah fail kuasa.
Ada fail kuasa.
1 markah untuk setiap jenis dokumen /rekod lain, peraturan-peraturan, buku
stok perolehan, rekod pinjaman penggunaan, aktiviti, kajian perbelanjaan,
penyenggaraan, fail meja individu, semakan stok dan hapuskira.
5. DOKUMEN DAN REKOD : PENGELOLAAN KOLEKSI
Semua koleksi PSS termasuk bahan cetak dan bukan cetak dikelolakan dengan
memuaskan.
Ada katalog “pusat”
Proses teknik
Pengkelasan bahan cetak dan bukan cetak
Pengkatalogan bahan cetak dan bukan cetak
Pengindeksan bahan
6. DOKUMEN DAN REKOD: PENGELOLAAN PERALATAN
Semua peralatan sama ada elektronik ataupun bukan elektronik direkodkan dan
dikelola dengan baik dan kemas kini.
Ada rekod kemaskini
Kelolaan keselamatan
Kelolaan baikpulih
Kelolaan pergerakan
7. DOKUMEN DAN REKOD: PENGELOLAAN PERABOT DAN KELENGKAPAN.
Semua perabot dan kelengkapan PSS direkod, dikelolakan dengan baik dan
kemas kini. Ini termasuk dari segi pergerakan dan baik pulih.
Ada rekod semua perabot
Ada rekod semua kelengkapan
Semua perabot dikelolakan dengan baik dan kemaskini (termasuk pergerakan
dan baik pulih )
Semua kelengkapan dikelolakan dengan baik dan kemaskini (termasuk
pergerakan dan baik pulih)
8.KECERIAAN
Keceriaan luaran dan dalaman PSS yang menarik dan berfungsi, terutama
dari segi hiasan, kebersihan, keselesaan, kekemasan dan kreativiti.
Keceriaan luaran
Tunjuk arah luaran
Keceriaan dalaman PSS
Tunjuk arah dalaman
10.PENGLIBATAN WARGA SEKOLAH DAN KOMUNITI
Penglibatan warga sekolah dan komuniti secara menyeluruh dan berkesan
dalam membantu dan menyokong pengurusan dan pengelolaan PSS.
Penglibatan warga sekolah
Penglibatan komuniti.
Jumlah markah mengikut wajaran : _____ X 15 =
90
BAHAGIAN III – PENGGUNAAN PSS (45%)
1. OPERASI PSS
Memperuntukan masa yang sepenuhnya untuk penggunaan secara
berterusan.
Dibuka sepenjang waktu persekolahan
Dibuka sebelum permulaan kelas/waktu malam/hujung minggu/ cuti
persekolahan.
(2 markah untuk setiap satu waktu operasi)
2. JADUAL WAKTU
Mempunyai jadual waktu penggunaan PSS
Ada jadual waktu penggunaan bilik tayangan
Ada jadual waktu bilik komputer
Ada jadual bertugas pengawas/dll
3. PINJAM-MEMINJAM
a/ Bahan Cetak
Menjalankan urusan pinjam-meminjam buku-buku bacaan dan rujukan untuk
kegunaan guru dan murid mengikut tempoh yang telah ditetapkan.
Pinjaman murid ( > 70% enrolmen)
Pinjaman guru ( > 30%)
b/ Bahan Bukan Cetak
Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan bahan bukan cetak
termasuk perisian sama ada untuk secara individu ataupun kumpulan oleh
murid dan guru.
Pinjaman murid ( > 30% enrolmen )
Pinjaman guru ( > 70 %)
c/ Peralatan
Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan peralatan sama ada untuk
secara individu ataupun kumpulan untuk murid dan guru.
Pinjaman murid (> 30% enrolmen)
Pinjaman guru (> 70%)
d/ Pinjaman Secara Kelompok
Guru yang berlaianan sentiasa membuat pinjaman bahan dan alatan secara
berkelompok untuk kegunaan proses pengajaran dan pembelajaran.
1 markah untuk setiap pinjaman oleh guru berlainan (maksimum 10)
4. PENGGUNAAN RANCANGAN TV PENDIDIKAN
Kekerapan guru menggunakan rancangan TVP secara “on-air” dan “off-air”
untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan rancangan TVP dan
rancangan lain dijadualkan selaras dengan perancangan pelajaran mingguan
dan direkodkan.
Rancangan TVP digunakan “on-air”
Rancangan TVP digunakan “ off-air”
Ada jadual penggunaan rancangan TVP untuk semua kelas
Ada gunakan rancangan lain untuK P&P
5. AKTIVITI PAMERAN
Menjalankan aktiviti pameran dari semasa ke semasa berasaskan tema.
Sebagai contoh sambutan Bulan Merdeka, Hari Guru, Maal Hijrah dan lain-
lain.
6. AKTIVITI GALAKAN
Menjalankan aktiviti menggalakan penggunaan perkhidmatan PSS berasaskan
sumber seperti mengadakan seminar, pertandingan, kuiz, melukis poster,
syarahan, pidato dan lain.
2 markah setiap satu jenis aktiviti ( maksima 5)
7. PEMBELAJARAN KENDIRI
Kemudahan ruang dan sumber pembelajaran kendiri disediakan, sentiasa
digunakan dan rekod berkaita disimpan serta disemak secara kemas kini.
Ada kemudahan yang lengkap
Sentiasa diguna, rekod disimpan dan disemak secara kemas kini.
8. BAHAN PROMOSI/PUBLISITI
Mengadakan pelbagai bahan promosi dan publisiti PSS seperti orientasi PSS
kepada pelajar baru, senarai bahan yang baru, laman web, radio sekolah,
penerbitan buliten, brosur, “book mark” dan promosi khidmat luaran.
Ada program orientasi PSS untuk pelajar baru
Ada laman web PSS
Bahan promosi penggunaan PSS (1 untuk setiap satu bahan dengan
maksimum 4 bahan)
9.KEMAHIRAN MAKLUMAT
Melaksanakan latihan, kursus, bengkel, khemah kerja dan lain-lain secara
dalaman untuk mempertingkatkan kemahiran maklumat di kalangan pelajar
dan guru dari semasa ke semasa.
Laksanakan aktiviti KBKK
Sumber-sumber rujukan
Cara penggunaan kemahiran pencarian maklumat
Pencarian maklumat sumber elektronik
9. PENGHASILAN BAHAN DAN PERISIAN
Sentiasa menyediakan kemudahan kepada pelajar dan guru untuk menghasilkan
bahan dan perisian bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
markah
Kemudahan disediakan 3
Bahan dihasilkan 3
Bahan digunasama 2
Direkodkan secara berpusat 2
Jumlah markah mengikut wajaran ________ X 45 =
130
BAHAGIAN IV – PROGRAM NILAM ( 20% )
1. PENGURUSAN PROGRAM NILAM
1. Penubuhan Jawatankuasa
2. Carta organisasi dipamerkan
3. Ada senarai tugas
4. Ada minit mesyuarat
5. Ada carta Gantt
2. PERLAKSANAAN
1. Penglibatan Pelajar
2. Pinjaman pukal dilaksanakan
3. Ada sudut NILAM
4. Poster NILAM dipamerkan
5. Lain-lain bentuk promosi
6. Kumpulan Rakan Pembaca dibentuk
3. DOKUMEN DAN REKOD
1. Pelajar ada buku rekod bacaan NILAM
2. Rekod bacaan NILAM disahkan oelh guru
3. Rekod pencapaian dipamerkan dalam kelas
4. PENGUMPULAN DATA
1. Ada borang / rekod pencapaian bulanan
2. Ada Program proNILAM
3. Cetakan Program NILAM difailkan
5. PENCAPAIAN DAN PENGIKTIRAFAN
1. Direkodkan dalam buku rekod kemajuan
2. Direkodkan dalam sijil berhenti sekolah
3. Sijil Gangsa, Perak dan Emas dikeluarkan
Jumlah markah mengikut wajaran : _______ X 20 =
40
BAHAGIAN V – PROGRAM PENINGKATAN PSS ( 10%)
1. RANCANGAN PEMBANGUNAN JANGKA PANJANG
Mempunyai Rancangan Pembangunan PSS Jangka Panjang yang konkrit secara
menyeleruh seperti untuk tempoh 3 tahun dan 5 tahun.
Ada perancangan pembangunan PSS yang menyeluruh – matlamat, objektif,
pengunjuran, Carta Gantt, Laporan pencapaian, kajian kemajuan dsb
2. NAIKTARAF KEMUDAHAN ICT DI PSS
Mempunyai perancangan yang khusus untuk mempertingkatkan kemudahan
bilik/ruang, peralatan, kelengkapan dan koleksi bahan berasaskan ICT terkini
bagi menampung keperluan semasa.
Ada perancangan
Rancangan-rancangan naiktaraf yang telah/sedang dilaksanakan (maksimum 4)
3. PENGAUTOMASIAN
Melaksanakan pengautomasian PSS
Urusan rekod ( buku dan bahan buku)
Sirkulasi
OPAC
Lain-lain yang berkaitan (NILAM)
Berfungsi
4. KEWANGAN PSS
Melaksanakan aktiviti yang khusus dan berterusan untuk menambah sumber
kewangan.
2 markah untuk setiap aktiviti (maksimum 5)
5. PENGGUNAAN SUMBER KEWANGAN
Mengoptimumkan penggunaan sumber kewangan untuk mempertingkatkan
penggunaan PSS dan menanam tabiat membaca secara berkekalan.
Wang digunakan
Semua sumber kewangan dioptimumkan.
6. LATIHAN KEMAHIRAN
Merancang dan melaksanakan program latihan kursus dalam menerapkan dan
memberi kemahiran teknolgi maklumat untuk mempertingkatkan pengurusan
dan penggunaan PSS.
Ada rancangan kemahiran teknologi maklumat dilaksanakan – 2 markah untuk
setiap aktiviti yang dilaksanakan (maksimun 4)
7. PENILAIAN KAJIAN
Melaksanakan penilaian kajian keperluan secara berterusan dan menggunakan
dapatan tersebut untuk pembangunan PSS.
Melaksanakan penilaian kajian keperluan (maksimum 2) Dapatan digunakan
untuk pembangunan PSS (maksimum 3 tindak susul)
Jumlah markah mengikut wajaran : ________ X 10
70
BAHAGIAN VI –KRITERIA KHUSUS
CIRI KEISTIMEWAAN
Sebarang atau beberapa keistimewaan PSS yang tidak termasuk dalam Bahagian
I hingga Bahagaian V ( 1 markah untuk satu cirri)
Contoh : Karya Agong Nilaian Sasterawan ( Canon Literature), Koleksi
Setempat(Local Collection), Reference Tools (untuk pengkatalogan dan pengkelasan)